tiistai 17. maaliskuuta 2020

Yrityksen arvot mitataan kriisitilanteessa

Koronaviruspandemia sulkee Suomen. Ihmiset alkavat pikkuhiljaa myös täällä hyvinvointivaltiossamme ymmärtää tilanteen vakavuuden. Vielä viime viikolla moni oli sitä mieltä, että korona on mitä lie höpötystä, jota ei tarvitse ottaa niin tosissaan. Nyt on heilläkin vähän eri ääni kellossa.

Tilanne on kaikille meille uusi, yllättävä, pelottavakin. Kukaan ei tiedä, kauanko tilanne kestää ja mitä se tuo tullessaan. Nyt jos koskaan pitäisi sietää epätietoisuutta.
Tilanne haastaa myös johto- ja esimiesasemassa olevat isolla kädellä. Tällaisessa erikoistilanteessa johdosta pitäisi löytyä paineensietokykyä, päättäväisyyttä, tunneälyä ja empatiakykyä. On muuten yllättävän vaikea kombo!

Yritykset, joissa tällä hetkellä ei viestitä avoimesti tai ollenkaan tästä vallitsevasta tilanteesta tai ylipäätään oteta huomioon työntekijöitä (uskokaa pois, niitä löytyy!), ovat kriisin jälkeen vakavassa pulassa. Jos arvot ovat yritysjohdolla kovat, se kääntyy vastaan jossain vaiheessa. Kriisi osoittaa yrityksen arvot ja kun pöly laskeutuu, työntekijät äänestävät jaloillaan jos kokevat arvot sellaisiksi, että niiden kanssa ei pysty olemaan sopusoinnussa.
Jos johto ei kykene kriisin keskellä joustamaan ja tukemaan työntekijöitään, niin moni miettii, miksi jatkaa työskentelyä sellaisessa yrityksessä? Miksi heidän pitäisi tukea jotain, joka vastoinkäymisten keskellä kääntää heille selkänsä?

Mika Ihamuotila kirjoitti hienosti koronavirustilanteeseen liittyen ajatuksiaan yritysten avainhenkilöille muutama päivä sitten: "Ole yhteydessä omaan joukkueeseesi. Lähetä vaikka ajoittain sähköposti ohjeista. Mieluummin liikaa kun liian vähän. Jos koet voivasi tyynnytellä pitkän aikajänteen osalta, tee se. Lähes kaikki organisaatiot kuitenkin jatkavat toimintaansa kriisin jälkeen melko normaalisti. Vie siksi ajatukset myös kriisin jälkeiseen aikaan. Osoita tunteesi ja myötätuntosi olemalla henkisesti läsnä jatkuvasti. Näytä esimerkkiä, vaikka olisit ihan poikki. Walk the talk. Siitä sinulle maksetaan".

Aamen.

Yritysten avainhenkilöitä tällaisessa tilanteessa ovat viestinnän ammattilaiset. Toivoa sopii, että heitä kuunnellaan ja heidän ammattitaitoaan käytetään hyväksi niissä yrityksissä, missä sitä on tarjolla. Viestinnän ihmisillä on kyky pukea sanoiksi erilaisia asioita, kokonaisuuksia ja tilanteita. Antaa ohjeita siitä, miten henkilöstölle kannattaisi asioita ilmaista ja mitä vähintäänkin pitäisi kertoa. Ja heillä on tieto, mitä ne kaikki työntekijät, jotka joka päivä tekevät töitä yrityksen eteen kaipaavat kriisitilanteessa. Viestinnän ammattilaiset ovat johdolle kultaakin kalliimpia.

Voimia kaikille tähän haastavaan aikaan. <3




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Irtisanomisen voi hoitaa hyvin, huonosti tai hyvin huonosti

Jos irtisanominen osuu omalle kohdalle, se on lähes jokaisessa tapauksessa jollain tavalla kova paikka. Joskus se ottaa kovemmin, joskus se ...