tiistai 12. toukokuuta 2020

Autoritäärinen johtaminen on edelleen voimissaan

Johtamiskulttuuri on ollut suuressa muutoksessa jo jonkin aikaa ja työnhyvinvoinnista sekä hyvien tunnetaitojen tarpeesta työelämässä puhutaan paljon, mutta silti huonon johtamisen määrä hämmästyttää edelleen monia. Monella meistä on joko omakohtaista kokemusta huonoista esimiehistä tai ainakin jokainen tietää jonkun, joka on joutunut huonon johtamisen kohteeksi.
Huono johtaminen onkin yksi suurimmista syistä siihen, miksi työpaikkaa vaihdetaan.

Valitettavan monelta johtotason henkilöltä tuntuu puuttuvan kokonaan tai olevan ainakin pahasti hukassa tunne-elämän taidot. Autoritäärinen johtaminen on edelleen valitettavan voimissaan, vaikka pehmeistä arvoista puhutaan yleisesti paljon.
Huono johtaminen aiheuttaa huonoa työilmapiiriä, joka puolestaan laskee motivaatiota, lisää stressiä ja käy pahimmillaan työnantajalle kalliiksi sairauspoissaolojen muodossa.

Tutkimusten mukaan varsinkin Suomessa esimiehiksi päätyy substanssiosaajia, joilla on paljon työvuosia takana. Valitettavan usein tällaisen "asiapomon" johtamis- ja ihmissuhdetaidoissa on parantamisen varaa ja itse asiassa hyvällä johtajalla onkin nimenomaan substanssiosaamista johtamisesta.
Jos johtamis- ja ihmissuhdetaidot ovat hukassa, pahimmillaan vältellään konflikteihin tarttumista, ei kohdata ihmisiä inhimillisesti ja arvostaen eikä osata ennakoida tai ratkaista kriisejä. Sanomattakin selvää, minkälaista jälkeä tämäntyyppinen johtaminen tekee organisaatiossa.

Autoritäärinen johtamistyyli luo organisaatioon pelon ilmapiiriä ja varsin ummehtuneen henkisen tilan. Tällaiseen organisaatioon harvemmin tulee uusia ihmisiä, ainakaan kovin uudistuskykyisiä sellaisia. Johto on pysynyt todennäköisesti vuosikausia samana ja hitsautunut autoritääriseksi seinäksi, mitä ei läpäise mikään. Tunnetaitojen tärkeydestä puhuminen kaikuu kuuroille korville, koska niitä ei ymmärretä eikä pidetä tärkeänä. Viestintä on yksisuuntaista, jos sitäkään. Kun henkilöstön hyvinvoinnista ei välitetä, ei myöskään ymmärretä viestinnän tärkeyttä ja tarpeellisuutta.
Mutta juuri tunnetaidot ovat hyvinvoivan työyhteisön ja yrityksen menestyksekkään jatkuvuuden avaintekijä. Yritys, joka viittaa kintaalla työyhteisön hyvinvoinnille käytännön tasolla tulee kohtaamaan jatkuvia haasteita, jotka loppujen lopuksi voivat aiheuttaa ylitsepääsemättömiä ongelmia. Tänä päivänä sanojen ja tekojen täytyy olla linjassa, joten ei auta, vaikka yrityksellä olisi paperilla kuinka hienoja tavoitteita työhyvinvoinnin suhteen, mikäli toiminta on niiden vastaista.

Tänä kummallisena keväänä, kun koko maailma tuntuu pysähtyneen ovat arvot entistä enemmän tapetilla. Niin ihmisten henkilökohtaiset arvot, kuin yritystenkin. Tämä erikoistilanne tuo esille, mikä todellisuudessa on kenellekin tärkeää.
Yritykset, jotka ottavat tällaisella hetkellä työntekijänsä huomioon ja osoittavat inhimillisyyttä, pääsevät kriisistä jaloilleen paremmin kuin ne, jotka viis veisaavat henkilöstönsä hyvinvoinnista.
Ihmisten muisti on pitkä, varsinkin kun heitä on kohdeltu huonosti. Se, jos mikä on yritykselle riski.

Huono johtaminen näkyy ennen pitkää myös yrityksen tuloksessa, eli juuri siinä, mikä on usein tärkeintä autoritäärisille johtajille.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Irtisanomisen voi hoitaa hyvin, huonosti tai hyvin huonosti

Jos irtisanominen osuu omalle kohdalle, se on lähes jokaisessa tapauksessa jollain tavalla kova paikka. Joskus se ottaa kovemmin, joskus se ...